UWAGA ZMIENILIŚMY ADRES
ZNAJDZIESZ NAS NA:
www.polskidoradca.com
Punkty zapalne w kontaktach z landlordami / agencjami …
... czyli rzecz o
depozytach, naprawach i kosztach agencyjnych.
Depozyt.
Wysokość depozytu jest
to zwykle kwota miesięcznego czynszu. Umowa najmu powinna wyraźnie określać
kiedy wypłata depozytu może być całkowicie lub częściowo wstrzymana, np.:
Ø lokator
wyprowadzając się zalegał z czynszem,
Ø lokator
zniszczył nieruchomość,
Ø lokator
nie płacił rachunków.
Jeżeli nie zgadzasz się
z właścicielem co do wysokości odzyskanego depozytu, możesz wtedy wystąpić do
organizacji, która przechowuje twój depozyt aby rozwiązała spór. Jeśli nie
wiesz gdzie twój depozyt jest przechowywany skontaktuj się z poniższymi
organizacjami:
a) Deposit Protection Service (Custodial and
Insured)
0844
4727 000
b)
MyDeposits
0844 980 0290
c)
Tenancy Deposit Scheme
deposits@tds.gb.com
0845 226 7837
d)
Capita Tenancy Deposit Protection
0845 412 9969
Naprawy.
Właściciel lokalu,
który wynajmujesz jest odpowiedzialny za utrzymanie go w dobrych standardach
mieszkaniowych. Nie jest ważne od kogo go wynajmujesz, gdyż zasady są te same
bez względu na to kto jest właścicielem lokalu.
Jeśli w lokalu znajduja
się sprzęty należące do właściciela, takie jak meble, telewizor, sprzęt agd,
wtedy także właściciel odpowiada za ich utrzymanie i dobry stan techniczny.
Dla większości umów
właściciele mają te same obowiązki, takie jak:
ü zachowanie
struktury na zewnątrz obiektu w dobrym stanie technicznym, w tym : ścieki,
rynny, dachy, fundamenty, oraz zewnętrzne rury,
ü utrzymanie
w dobrym stanie wody, gazu, prądu, kanalizacji, w tym : umywalki, zlewozmywaki,
wanny i toalety,
ü upewnienie
się, że system grzewczy jest w dobrym stanie.
Gdzie możesz szukać
pomocy (?):
1.
Housing Ombudsman (rzecznik), rozwiązuje
spory i skargi dotyczące prywatnych właścicieli, jego biuro znajduje się w
każdym urzędzie miasta czy gminy.
2.
Environmental
health department w twoim urzędzie. Enviromental health
officer może wystosować do właściciela pismo z zawiadomieniem o koniecznych
naprawach, jeśli właściciel zignoruje to pismo, council sam zrobi naprawę, a
kosztami obarczy właściciela. W drastycznych przypadkach właściciel może
stracić licencję na wynajmowanie.
Niestety prawo nie
chroni jeszcze lokatorów, przed neuczicwymi praktykami, takimi jak eksmisja z
powodu tego, że złożyło się zażalenie, bądź zgłosiło landlorda do urzędu.
Jednak trwają prace nad zmianą przepisów, aby zapobiec eksmisjom z tego powodu
w przyszłości, jednak w tej trochę dalszej. Według organizacji Shelter 9
milionów wynajmujących rocznie, jest narażona na eksmisje tylko dlatego, że
złożyli zażalenie.
Koszty
agencyjne.
Każda agencja powinna
poinformować cię o swoich opłatach przed podpisaniem umowy najmu. Pozwoli ci to
na znalezienie takiej, która pobiera najniższe opłaty i tym samym zaoszczędzi
niemałe kwoty.
Biuro wynajmu mieszkań
może pobrać opłatę tylko po znalezieniu odpowiedniego mieszkania i podpisaniu
umowy najmu. Po podpisaniu umowy nie ma ograniczeń co do wysokości opłat
pobieranych przez biuro, jednak nie mogą być one nadmiernie zawyżane. Zawsze
można zapytać o obniżkę kosztów, jeśli twoim zdanem są zbyt wysokie.
Zwyczajowo agencje
pobierają opłaty za:
v napisanie
umowy i zrobienie remanentu w lokalu,
v zebraniu
referencji,
v koszty
administracyjne takie jak telefony czy koszty przesyłek pocztowych,
v odnowienie
umowy najmu.
Nie powinienieś wpłacać
pieniędzy ani być proszonym o jakiekolwiek opłaty, dopóki agencja nie znajdzie
ci odpowiedniego lokalu, który będziesz chciał wynająć. Przestępstwem jest
pobieranie opłat za zarejestrowanie, czy dostarczenie listy lokali do
wynajęcia. Jeśli uważasz, że agencja działa w sposób nielegalny, musisz złożyć
zażalenie do lokalnego urzędu do:
- trading
standards department lub
- tenancy
relations officer.
Jeżeli uważasz, że
opłaty agencyjne są nadmiernie wysokie lub agencja nie podała pełnej informacji
o ich wysokościach przed podpisaniem umowy, można wtedy podważyć ich
wysokość argumentując, iż są one
nieuczciwe. I w tej sprawie także skontaktuj się z powyższymi departamentami w urzędzie
miasta. Pomogą ci one dochodzić swoich praw.
Biuro wynajmu mieszkań
nie może dyskryminować z powodu niepełnosprawności , pochodzenia rasowego, czy
płci. Biuro mogło dopuścić się dyskryminacji, jeżeli na przykład odmówiło ci
rejestracji, traktowało cię mniej priorytetowo w znalezieniu mieszkania lub
wymagało płacenia czynszu w sposób, którego normalnie się nie stosuje, na
przykład za pół roku z góry.
Więcej na temat Mieszkalnictwa w UK znajdziesz w moim ebook'u.
Zapraszam do zapoznania się z moją publikacją Mieszkalnictwo w UK.
Zapraszam do zapoznania się z moją publikacją Mieszkalnictwo w UK.
Zapraszam do przyłączenia się do mojej grupy na Facebook'u - Prawne DIY w UK
Blog polskidoradca.blogspot.co.uk nie jest jedną z tych tysięcy stron, które podają tylko suche fakty zapominając o tym, że to co się liczy to praktyka, a nie teoria. Jakiekolwiek są tego powody, nie zmienia to faktu, że strony te nie są pomocne. Chcesz poczytać o interesujących Cię informacjach, poradach i wiadomościach (?) nie musisz już dalej szukać, tutaj znajdziesz wszystko czego nie mogłeś znaleźć gdzie indziej. A jeśli masz jakieś pytania - pisz śmiało.
Przygotowanie i opracowanie:
Monika Kopaczyńska, Q.Inst.Pa
Doradca Prawny
© 2015
Zobacz również: