poniedziałek, 5 stycznia 2015

Jak poradzić sobie z nieuczciwą agencją i landlordem?







UWAGA ZMIENILIŚMY ADRES

ZNAJDZIESZ NAS NA:


                                                                          www.polskidoradca.com


Punkty zapalne w kontaktach z landlordami / agencjami …


... czyli rzecz o depozytach, naprawach i kosztach agencyjnych.

Depozyt.

Wysokość depozytu jest to zwykle kwota miesięcznego czynszu. Umowa najmu powinna wyraźnie określać kiedy wypłata depozytu może być całkowicie lub częściowo wstrzymana, np.:

Ø  lokator wyprowadzając się zalegał z czynszem,
Ø  lokator zniszczył nieruchomość,
Ø  lokator nie płacił rachunków.

Jeżeli nie zgadzasz się z właścicielem co do wysokości odzyskanego depozytu, możesz wtedy wystąpić do organizacji, która przechowuje twój depozyt aby rozwiązała spór. Jeśli nie wiesz gdzie twój depozyt jest przechowywany skontaktuj się z poniższymi organizacjami:

a)    Deposit Protection Service (Custodial and Insured)   
 0844 4727 000

b)   MyDeposits   
 0844 980 0290

c)    Tenancy Deposit Scheme   
deposits@tds.gb.com
 0845 226 7837

d)   Capita Tenancy Deposit Protection   
 0845 412 9969

Naprawy.

Właściciel lokalu, który wynajmujesz jest odpowiedzialny za utrzymanie go w dobrych standardach mieszkaniowych. Nie jest ważne od kogo go wynajmujesz, gdyż zasady są te same bez względu na to kto jest właścicielem lokalu.

Jeśli w lokalu znajduja się sprzęty należące do właściciela, takie jak meble, telewizor, sprzęt agd, wtedy także właściciel odpowiada za ich utrzymanie i dobry stan techniczny.

Dla większości umów właściciele mają te same obowiązki, takie jak:

ü  zachowanie struktury na zewnątrz obiektu w dobrym stanie technicznym, w tym : ścieki, rynny, dachy, fundamenty, oraz zewnętrzne rury,
ü  utrzymanie w dobrym stanie wody, gazu, prądu, kanalizacji, w tym : umywalki, zlewozmywaki, wanny i toalety,
ü  upewnienie się, że system grzewczy jest w dobrym stanie.

Gdzie możesz szukać pomocy (?):

1.   Housing Ombudsman (rzecznik), rozwiązuje spory i skargi dotyczące prywatnych właścicieli, jego biuro znajduje się w każdym urzędzie miasta czy gminy.

2.   Environmental health department w twoim urzędzie. Enviromental health officer może wystosować do właściciela pismo z zawiadomieniem o koniecznych naprawach, jeśli właściciel zignoruje to pismo, council sam zrobi naprawę, a kosztami obarczy właściciela. W drastycznych przypadkach właściciel może stracić licencję na wynajmowanie.

Niestety prawo nie chroni jeszcze lokatorów, przed neuczicwymi praktykami, takimi jak eksmisja z powodu tego, że złożyło się zażalenie, bądź zgłosiło landlorda do urzędu. Jednak trwają prace nad zmianą przepisów, aby zapobiec eksmisjom z tego powodu w przyszłości, jednak w tej trochę dalszej. Według organizacji Shelter 9 milionów wynajmujących rocznie, jest narażona na eksmisje tylko dlatego, że złożyli zażalenie.

Koszty agencyjne.

Każda agencja powinna poinformować cię o swoich opłatach przed podpisaniem umowy najmu. Pozwoli ci to na znalezienie takiej, która pobiera najniższe opłaty i tym samym zaoszczędzi niemałe kwoty.

Biuro wynajmu mieszkań może pobrać opłatę tylko po znalezieniu odpowiedniego mieszkania i podpisaniu umowy najmu. Po podpisaniu umowy nie ma ograniczeń co do wysokości opłat pobieranych przez biuro, jednak nie mogą być one nadmiernie zawyżane. Zawsze można zapytać o obniżkę kosztów, jeśli twoim zdanem są zbyt wysokie.

Zwyczajowo agencje pobierają opłaty za:

v  napisanie umowy i zrobienie remanentu w lokalu,
v  zebraniu referencji,
v  koszty administracyjne takie jak telefony czy koszty przesyłek pocztowych,
v  odnowienie umowy najmu.

Nie powinienieś wpłacać pieniędzy ani być proszonym o jakiekolwiek opłaty, dopóki agencja nie znajdzie ci odpowiedniego lokalu, który będziesz chciał wynająć. Przestępstwem jest pobieranie opłat za zarejestrowanie, czy dostarczenie listy lokali do wynajęcia. Jeśli uważasz, że agencja działa w sposób nielegalny, musisz złożyć zażalenie do lokalnego urzędu do:

  • trading standards department lub
  • tenancy relations officer.
Jeżeli uważasz, że opłaty agencyjne są nadmiernie wysokie lub agencja nie podała pełnej informacji o ich wysokościach przed podpisaniem umowy, można wtedy podważyć ich wysokość  argumentując, iż są one nieuczciwe. I w tej sprawie także skontaktuj się  z powyższymi departamentami w urzędzie miasta. Pomogą ci one dochodzić swoich praw.


Biuro wynajmu mieszkań nie może dyskryminować z powodu niepełnosprawności , pochodzenia rasowego, czy płci. Biuro mogło dopuścić się dyskryminacji, jeżeli na przykład odmówiło ci rejestracji, traktowało cię mniej priorytetowo w znalezieniu mieszkania lub wymagało płacenia czynszu w sposób, którego normalnie się nie stosuje, na przykład za pół roku z góry.

Więcej na temat Mieszkalnictwa w UK znajdziesz w moim ebook'u.

Zapraszam do zapoznania się z moją publikacją Mieszkalnictwo w UK.



Zapraszam do przyłączenia się do mojej grupy na Facebook'u - Prawne DIY w UK

Blog polskidoradca.blogspot.co.uk nie jest jedną z tych tysięcy stron, które podają tylko suche fakty zapominając o tym, że to co się liczy to praktyka, a nie teoria. Jakiekolwiek są tego powody, nie zmienia to faktu, że strony te nie są pomocne. Chcesz poczytać o interesujących Cię informacjach, poradach i wiadomościach (?) nie musisz już dalej szukać, tutaj znajdziesz wszystko czego nie mogłeś znaleźć gdzie indziej. A jeśli masz jakieś pytania - pisz śmiało.


Przygotowanie i opracowanie:

Monika Kopaczyńska, Q.Inst.Pa
Doradca Prawny

© 2015

Zobacz również: